Sledi prisotnosti

Akademija za likovno umetnost in oblikovanje (UL ALUO) in Galerija Alkatraz vabita na odprtje razstave SLEDI PRISOTNOSTI študentk in študenta smeri Unikatno oblikovanje UL ALUO, ki bo v četrtek, 6. aprila, ob 18.00, v Galeriji Alkatraz, AKC Metelkova mesto, Metelkova ulica 8, Ljubljana.

Galerija Alkatraz že vrsto let kontinuirano sodeluje z najmlajšo generacijo ustvarjalk_cev, ki študirajo na UL ALUO. Aktualna skupinska razstava prinaša v ustaljenem bienalnem predstavljanju novost: osredotoča se na produkcijo unikatnega oblikovanja. Povabljene umetnice_ke druži raznolik spekter veščin in zanimanj, ki ga v svojem individualnem interdisciplinarnem ustvarjanju nadgrajujejo tako z raziskovanjem materialov kot eksperimentiranjem z medijem.

Sledi prisotnosti so tako rezultat spremljanja dejavnosti razstavljanja in produkcije študentk_ov smeri Unikatno oblikovanje, ki v Galeriji Alkatraz doslej še ni bila zastopana. In ker je tudi prostor, znotraj katerega deluje Galerija Alkatraz, v mainstreamu viden kot obroben, želimo z razstavo še toliko bolj nagovoriti obstoj različnih, nehierarhičnih pozicij znotraj umetniškega sveta. Vse s ciljem, da skozi raziskovanje ustvarjalnega izražanja spodbudimo povezovanje in izmenjavo mnenj različnih zvrsti umetniškega udejstvovanja. Razstavljena dela, nastala v študijskem procesu zadnjih dveh let, so izvedena v različnih tehnikah, na vsebinski ravni pa jih povezuje razmislek o sodobni družbi, kar je bilo tudi eno od vodil izbora. V ospredju je človek, njegov odnos do samega sebe, vseh in vsega, kar ga obkroža.

Lana Pastirk preko figuralike v različnih tehnikah pogosto raziskuje psihološka stanja, medsebojne odnose, narcisizem in vlogo ustvarjalke_ca. V najmanjšem delu na razstavi, Grobni pridatki (2021), tematizira artefakte, ki spremljajo umrle v onostranstvo: povito figurico pokojnice_ka v miniaturni leseni krsti obkroža skupina pomanjšanih predmetov iz porcelana. Glede na vrednostno naravnanost sodobne družbe razmišlja o morebitnih današnjih grobnih pridodatkih. Izpostavi povsem običajne reči, od zobne ščetke, osebnega računalnika, različnih embalaž do škatlice cigaret in pločevinke s pijačo, ki govorijo o naših navadah, razvadah in potrošniški kulturi.

Delo Nike ŠantejStvari ostajajo cele (2021/2022, 2023), med vsemi razstavljenimi najbolj posega v prostor. Navdih za antropomorfne figure iz stekla je našla v pesmi Marka Stranda, po kateri se instalacija tudi imenuje. Z njo naslavlja potrebo po pristnejšem stiku, medsebojnem povezovanju in kolektivnem delovanju, ki jih vse bolj razdrobljena in odtujena (po)pandemična družba toliko bolj potrebuje.

Steklena figura, osvetljena in fizično zaprta, ima glavno vlogo tudi v delu Družinske zadeve (2021) Renata Arnejčiča. Tematizira nasilje, skrito za štirimi stenami, stran od našega neposrednega pogleda, pa vendar na očeh javnosti. Hkrati kritično obravnava tradicionalni koncept družine kot potencialno oviro za emancipacijo posameznice_ka. Prehod med javnim in zasebnim v tem scenografsko naravnanem delu tudi obiskovalec_ka v vlogi opazovalca_ke ne zazna kot vsakdanji voajerizem, temveč občuti globoko nelagodje.

Osnovna ideja za delo Razpadanje (2022) Špele Šedivy sega v začetek pandemije, ki je v njej spodbudila preizpraševanje lastne ustvarjalnosti v odnosu do kamna kot materiala, s katerim pogosto dela. To je privedlo do obrata v načinu oblikovanja – od ustvarjanja k uničenju. Na dvignjenem podstavku v vitrini, ki asociira laboratorijsko okolje, preko infuzijskega sistema spremljamo, kako odteka solna kislina in ob stiku s kamnom postopoma razžira njegovo površino, prodira vedno globlje, aktivno oblikuje materijo. Pomensko odprto delo je moč brati bodisi kot vprašanje vplivanja in učinkovanja na daljavo, brez neposrednega stika bodisi kot melanholično razmišljanje o neustavljivi moči minevanja.

Razstava Sledi prisotnosti združuje ustvarjalke_ce, aktivne na različnih področjih umetnosti, ki pa jih na ravni izbranih del in njihove sporočilnosti povezuje sorodna občutljivost. Vizualno privlačne umetnine vzbujajo latentni občutek nelagodja. Naj gre za vrednote sodobnega človeka, ki razkrivajo plehkost in zagledanost vase; razmislek o družbenih vzorcih, ki narekujejo način življenja v družinskem okolju ter njihovih posledicah; odsotnost eksistencialne kategorije celovitosti, ki omogoča pripadnost; potek uničevalnega procesa, ki je večji od volje in moči posameznice_ka. Dela se konceptualno vežejo na družbene spremembe v (po)pandemičnem času. Razkrivajo razmišljanja, kako je v tem času naloga biti človek postala težavnejša. Kot obiskovalke_ci lahko začutimo, kakšen izziv je povezovati se z drugimi in živeti v skladu z globljim smislom.

Anabel Černohorski, Sebastian Krawczyk

 


Renato Arnječič je že od otroštva očaran z ustvarjanjem in rastlinskim svetom. Po končani Elektro in računalniški šoli Ptuj se je vpisal na Višjo šolo za hortikulturo in vizualne umetnosti v Celju, kjer se je navdušil nad vrtno umetnostjo in bonsaizmom. Skozi bonsajske posode je pričel odkrivati svet keramike. Leta 2018 je pridobil naziv inženir hortikulture in uspešno opravil sprejemni izpit na UL ALUO – smer Unikatno oblikovanje, kjer je poleg vsega ostalega spoznal steklo. Njegova dela so bila že večkrat izbrana za skupinske razstave, nekatera so bila tudi nagrajena.

Lana Pastirk je na UL ALUO najprej diplomirala iz industrijskega oblikovanja, zdaj pa zaključuje podiplomski študij unikatnega oblikovanja, usmeritev keramika. Sodelovala je na več skupinskih razstavah ter na Mednarodnem simpoziju umetniške keramike (V-oglje 2021). Med študijsko izmenjavo na Akademiji za likovno umetnost Gdansk jo je zanimala predvsem človeška figura, ki se ji tudi sicer najbolj posveča. Njena multimedialna dela ne povezujejo le različni materiali, tehnološki in likovni pristopi, temveč premorejo tudi vsebinsko širino in globino.

Nika Šantej zaključuje dodiplomski študij unikatnega oblikovanja na UL ALUO, sicer pa je maturantka likovne smeri na Gimnaziji Celje – Center. Od lani je pod mentorstvom prof. mag. Tanje Pak demonstratorka vaj na usmeritvi steklo. Razstavljala je na več skupinskih ter dveh samostojnih razstavah v Sloveniji. Tako v umetniških delih kot uporabnih predmetih se primarno izraža v steklu, ki ga povezuje z industrijskim oblikovanjem, fotografijo, keramiko in kiparstvo. Ustvarjalno vedno izhaja iz svoje biti, občutkov, dojemanja sveta in družbe ter raziskuje prisotnost narave z drugimi materijami v prostoru in času.

Špela Šedivy (1992) končuje podiplomski študij kiparstva na UL ALUO, kjer je že diplomirala iz unikatnega oblikovanja, pred tem pa končala Višjo strokovno šolo v Sežani – smer oblikovanje kamna. Deluje na področju kiparstva, kjer tematizira tako krhkost, minevanje, nasprotja … kot tudi vztrajnost, moč in vzdržljivost. Razstavljala je na skupinskih razstavah v Sloveniji, na Češkem, v Avstriji in Nemčiji. Soustvarila je intervencijski projekt KipAktiviti II, ki je leta 2022 prejel študentsko Prešernovo nagrado.

 

Razstava bo na ogled do 28. aprila 2023.

 


Produkcija: KUD Mreža/ Galerija Alkatraz, UL ALUO

Kuratorji_ke razstave: Anabel Černohorski, Sebastian Krawczyk, Ana Grobler
Prevod besedila: Ana Makuc
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije, Mestna občina Ljubljana

Na naslovni fotografiji: Lana Pastirk, Grobni pridatki, porcelan z glazuro v tehniki modeliranja, les, blago, 2021 (18 cm x 9 cm x 7 cm); foto: Miha Benedičič